Wil je als bedrijf of werknemer starten met fietsmobiliteit? Dan ben je bij Leroy-fietsen aan het juiste adres. Naast het aankopen kan een bedrijfsfiets ook in een leasingformule gehuurd worden. Hiervoor werken we exclusief samen met onze partners :
Cyclis, o2o, Ubike, Lease a Bike, KBC Lease, Velo Bility, B2Bike, VDW Lease en Cycle Valley.
Kom langs in onze winkel en wij vertellen er u graag meer over …
Ook verzorgen wij graag voor u alle formaliteiten, papieren, offerten, inschrijving, … Bel ons en vraag naar Erik voor een afspraak.
1. Fiscaal gunstregime
Eerst en vooral is de bedrijfsfiets 100% fiscaal aftrekbaar, op voorwaarde dat de medewerker de fiets gebruikt voor zijn of haar woon-werkverkeer. De werkgever hoeft hierop dus geen belastingen te betalen. Geef je je medewerker daarbovenop een fietsvergoeding, dan mag je die kosten ook voor de volle 100% aftrekken, waardoor de bedrijfswinst en de daarop toegepaste vennootschapsbelasting dalen. De lichten repareren, de bandenspanning controleren … Aan een fiets moet soms gesleuteld worden, zeker als je medewerker hem dagelijks gebruikt. Gelukkig kun je ook alle onderhoudskosten aftrekken, en wel voor 100%. Hetzelfde geldt voor bijbehorende uitgaven zoals de aankoop van helmen, hangsloten, fluohesjes, leasingkosten, de plaatsing van een fietsenstalling en zelfs sanitaire voorzieningen. (info: sdworx)
2. Geen sociale bijdragen meer voor de bedrijfsfiets
Het privégebruik van de bedrijfsfietsen is sinds 1 januari 2017 met terugwerkende kracht niet langer onderhevig aan sociale bijdragen en belasting. Als een van je medewerkers over een bedrijfsfiets beschikt voor zijn of haar woon-werkverkeer, geldt dat niet langer als een loonvoordeel waarop RSZ-bijdragen en belastingen betaald moeten worden. Opgelet: als je werknemer zijn of haar bedrijfsfiets uitsluitend gebruikt voor privéverplaatsingen (en dus niet voor woon-werkverkeer), wordt de fiets wel gezien als een loonvoordeel en moeten er RSZ-bijdragen en belastingen op betaald worden.
3. Forse besparing van parkeerkosten
Als er meer werknemers af en toe de auto inruilen voor een fiets helpen ze niet alleen de files verminderen, maar zorgen ze ook voor meer vrije plaatsen op je parkeerterrein of in de straat. Per parkeerplaats die je extra wilt creëren, moet je al snel 18.000 euro op tafel leggen – als je al de ruimte hebt voor zo’n uitbreiding. Door je medewerkers aan te zetten om de fiets te gebruiken, realiseer je dus een enorme besparing.
4. Een betere gezondheid en minder afwezigheden
Elke ochtend en avond in de file staan schuiven … echt bevorderlijk voor het humeur van de medewerkers is het niet. Door met de fiets naar het werk te komen daarentegen, valt heel wat van die stress weg. Daarnaast heeft de dagelijkse portie beweging een positieve impact op de conditie en de gezondheid. Europees onderzoek concludeert dat de gemiddelde elektrische fietser gezonder is dan de gemiddelde gewone fietser.
5. Minder CO2 en minder brandstofkosten
Minder uitstoot en minder brandstofkosten: de fietser zorgt niet alleen voor zijn eigen gezondheid, ook de maatschappij als geheel profiteert mee van zijn keuze. Door de auto aan de kant te laten en de fiets te nemen, veroorzaken we immers aanzienlijk minder schade aan het klimaat en de omgevingslucht. Een pendelaar met een woon-werkafstand van 10 km (20 km in totaal) die eenmaal per week de fiets neemt in plaats van de auto, zal op jaarbasis gemiddeld 168 kg minder CO2 uitstoten. Die lagere CO2 -uitstoot heeft trouwens een rechtstreeks verband met een lager brandstofverbruik: elke fietser die CO2 bespaart, zal dat merken in zijn/haar brandstofbudget.